EHBO, dat leer je voor elkaar!

Juventa Care

Randstad 22 46
1316BZ Almere
M. 06-53587703

Paniek bij reanimatie kost mensenlevens

16-06-2015 22:50
DEN HAAG - Veruit de meeste Nederlanders zijn ronduit in paniek wanneer iemand in hun nabijheid in het openbaar wordt getroffen door een levensbedreigende hartstilstand. Bijna driekwart (74 procent) weet dan niet of nauwelijks hoe reddend te handelen.
Bovendien heeft bijna 60 procent geen flauw idee waar zich de dichtstbijzijnde ’AED’, het reanimatietoestel bij een acute hartcrisis, bevindt.
Deze zorgwekkende staat van de ’eerste hulp door leken’ blijkt uit gloednieuw onderzoek van het Nederlandse Rode Kruis, nú gepresenteerd bij de start van de collecteweek. De organisatie noemt het gebrek aan kennis van het reanimeren zelfs levensgevaarlijk. „Veel kansen op levensredding worden zo verspeeld.”

Diploma
Vorig jaar stierven circa 6400 Nederlanders een acute hartdood. Slechts 3,3 procent van de Nederlanders heeft gedegen EHBO-kennis en/of een geldig diploma.
De onzekerheid om zelf een reanimatiepoging te starten blijkt zelfs zo groot dat slechts 29 procent dit ook daadwerkelijk doet. Zo’n 43 procent overwint die twijfels pas ’als er echt niemand anders in de buurt is’ die de techniek van het reanimeren (al dan niet met een defibrillator) beheerst. „Al deze twijfels en onzekerheid zorgen helaas wel dat veel kostbare tijd verloren gaat”, zegt Rode Kruiswoordvoerder Merlijn Stoffels.
„Dit terwijl door reanimatie én het gebruik van een AED ’binnen de gouden zes minuten’ de overlevingskans vergroot kan worden tot wel 50 procent. Helaas moeten we constateren dat de kansen om daadwerkelijk te overleven door al die twijfels bij hulpverleners slinken.”

Trauma
Stoffels noemt als dramatisch voorbeeld het recente overlijden van het lid van een kaartclub. „Tijdens het kaartspel werd deze persoon door een acuut infarct getroffen. Het clublid stierf. Niemand wist wat te doen, ’112’ werd gebeld, maar hulp kwam te laat. Daarna besloten de leden een reanimatiecursus te volgen, opdat dit trauma hen nooit meer zou kunnen overkomen.”
Hoewel er 40.000 tot 60.000 AED’s (automatische externe defibrillators) in Nederland zijn, is van slechts 22.000 bij het Rode Kruis bekend wáár zij zich bevinden. „We willen hun locatie graag weten.”
Petra Lubberding (38) is echter het bewijs dat met kennis en kunde van reanimatie een mensenleven gered kan worden. „De man die ik bij mijn bezoek aan het tuincentrum plotseling zag liggen was al blauw. Samen met een medewerker begon ik meteen met reanimeren. Gelukkig was er ook een AED in de buurt die we snel konden aansluiten. Al na één schok kwam hij bij.”
Rode Kruisdirecteur Gijs de Vries roept daarom op een EHBO-cursus reanimatie te volgen en de EHBO-app van het Rode Kruis te downloaden.
Bron: https://www.telegraaf.nl/gezondheid/24157038/__Te_weinig_kennis_reanimatie__.html